Matek játék



Gondoltam egy számot!

Fejszámolás és alapműveletek gyakoroltatása. Nem csupán az iskolapadban játszható, a suliból hazafelé, buszon ülve, de még bevásárlás közben is. (Ilyenkor a "játékvezetőnek"  nehezebb dolga van, mert közben ő azt is számolja, hogy mennyit fizet a kasszánál.)

  • Melyik számra gondoltam?  5+2, 16+3, 28+37,  4-2,  19-5,  72-6, 2x2, 9x7...  ez a legegyszerűbb változat.
  • Amikor a matematikai alapfogalmakat akarod gyakoroltatni, akkor használd az összege, különbsége, szorzata, hányadosa szavakat! 5 és 2 összege, 19 és 5 különbsége, 9 és 7 szorzata...
  • A nehezebb változat az inverz gondolkodás fejlesztésére is alkalmas játék. - Arra a számra gondoltam, ami a 23-nál öttel kisebb. A számomnál az 50 hárommal több.
Ha a kitalált számokat lejegyeztetnéd, és velük további gyakorlatokat tervezel, hasznodra lehet a következő táblázat. Ha a táblázatot nem szeretnéd minden alkalommal kinyomtatni, és beszíneztetni, akkor használj a számok jelölésére kavicsokat, játékbábukat, gyurmadarabkákat, vagy bármilyen apró tárgyat, ami nem gurul könnyen!



Számsorok


Ha már nem egyesével számlálunk, jöhetnek a különböző szabályok szerint megalkotott számsorok. Bármely számkörön belül játszhatók. A játékvezető elindítja a számsort, és aki rájön, hogy mi a szabály, az már folytathatja is! Csupán néhány fajtát írok le, de a lehetőségek száma végtelen.

  • Növekvő: 6, 9, 12,( Mindig ugyanazt a számot add hozzá!-Kiváló módja a szorzás előkészítésének.) 6, 10, 15, 21, ( Mindig eggyel nagyobb számot adj hozzá! ) 6, 12, 24, 48, (Szorozd kettővel!)
  • Csökkenő: 12, 9, 6, (Mindig ugyanazt a számot vedd el!) 21,15, 10, (Mindig eggyel kisebb számot vegyél el!) 81, 79, 76, 72, ( Mindig eggyel nagyobb számot vegyél el!)
  • Többtényezős: 2, 6, 14, 30, ( Szorozd meg kettővel és adj hozzá még kettőt!)

A következő lapot használva egy páratlan számokból álló sorozatot jegyezhettek le a gyerekekkel százas számkörön belül. A kész lapot tovább is lehet használni, hiszen az aktuális szabálynak megfelelően színezhető. A színezés által létrejövő "minták" a számok közötti újabb kapcsolatok megsejtéséhez, vagy felismeréséhez vezethetnek.



A számfogalom kialakítása


Rajzolj, nyomdázz, ragassz, pakolj! Tevékenykedj! A matematikai gondolkodás alapjait a kertben, a játszótéren és a gyerekszobában kell keresni. Nagyon gyorsan ráakadhatunk a kavicsokra, amiket színesre festhetünk, a tojástartóra, ami nem engedi elgurulni az apró tárgyakat, a makkokra, lego darabkákra, fogpiszkálóra, csipeszre, cukorkára, üveggolyókra, gyurmagombócokra, apró gumiállatokra...Biztosan találsz még néhány dolgot a háztartásban, amit hasznosíthatsz! Ha nyitott szemmel jársz, gyorsan össze lehet hozni egy évekig használható alapkészletet.( Ez az állítás a cukorkákra nem érvényes.)  Ha az alkotásban a gyerekek is részt vehetnek, akkor pedig garantált a siker! Ötleteléshez, inspirációként íme néhány kép:






















A tíz átlépése

Minden iskolás életében eljön az a pillanat, amikor elhagyja a biztonságos tízes számkört, és át kell lépnie a tízen túliak társaságába. Van akinek nincs is ennél természetesebb folyamat, de sokan vannak, akik megtorpannak a küszöbön. Hogyan tovább?
Tantárgypedagógiai kérdésekkel nem fárasztalak titeket, de bátran állítom, hogy a "tevékenykedtetés" itt is csodákat tehet. A következő ötletet már több helyen láttam alkalmazni, mindenhol sikert aratott, a gyerekek nagyon szerették.
 Egy hétköznapi, tíz tojás tárolására alkalmas tojástartót kiemelünk a kamrából, ő lesz a főszereplő.
Leszedünk róla minden fölösleges matricát, feliratot, lepucérítjuk annyira, amennyire a tárgy engedi.(Természetesen a tojások már régen befejezték földi pályafutásukat.)
Ezután gyermekünket megfelelő védőfelszereléssel ellátva megkérjük őt, hogy a dobozt kedve szerint fesse be.
Száradás után már kész is az alap eszköz, csupán néhány apróság kell még.
Szinte minden gyerekszobában találsz néhány Kindertojás kapszulát. Sajnos a kereskedelemben kapható tyúktojások mérete ennek a kapszulának a méretével egyezik meg - bár ez most hasznunkra válik.
A "kezdő" készlethez kettő darab ilyen kapszulára van szükséged, a "haladók" az egész tojástartót telepakolhatják.
A dolog lényege abban áll, hogy minden kapszulában lakik tíz valami. Ez a valami lehet gyöngy, apró kavics, picike csigaház, vagy bármi, amiből ( a későbbiekre való tekintettel ) összegyűjthető 100 darab.

Szóval, ha a feladat szerint 8-ból kell elvenned kettőt, akkor egy tojást bontasz ki, és a benne lévő kavicsokkal dolgozol. Ez a tízes számkörön belül van. De ha az a dolgod, hogy 14-ből vegyél el hatot, akkor kiraksz magad elé egy tojást, ami a tíz megfelelője, és még négy kavicsot. Aztán az elvétel folyamatában kiderül, hogy a tojást, vagyis a 10-t is fel kell törni....Összeadásnál a létrejött kerek tízeseket mindig be kell zárni a kapszulájukba. Babra meló, potyog is, de élvezik a gyerekek, így aztán megéri.
A tojástartó szerepe egyrészt a tárolás, másrészt a kerek tízesekkel való ténykedés látványossá tétele, valamint, a százas számkörben való tájékozódás elősegítése. Persze léphetünk tovább is: ahány tojástartó, annyi százas. Ha kiürült már a nagyiék kamrája is, és legalább 10 dobozunk van, akkor mehet az ezres számkörben való számolás!
A matematika ebben az esetben nem csupán az utcán hever, fellelhető a kamrában is. :)
Éljen a tojástartó!



Tangram

    A síkidomokkal való ismerkedés kapcsán jutottam el harmadikos gyermekemmel a tangram világába. Remek felfedezéseket tettünk. Nagyon egyszerű, mégis szórakoztató játék, melynek elkészítéséhez csupán egy papír, ceruza, vonalzó, és egy olló szükséges.




 A papírlapot a mintának megfelelően fel kell darabolni.
Rengeteg formát lehet kirakni, a lehetőségek tulajdonképp határtalanok. Mellékelek néhány mintát, amelyek alapján elindulhat a kirakó. Esős délutánokon otthon, vagy kiegészítő feladatként a tanórákon remekül alkalmazható. Ha több gyermekkel játszol, versenyt is hirdethetsz. Jól használható feladat a rész- egész viszonyok felismerésének gyakorlásához.



Jó kirakózást, vidám mintagyűjtést kívánok nektek!

Játék az idővel

A következőkben egy egyszerű dominó játékot láthattok, amelyet kinyomtatva és a vonalak mentén darabolva szabadon használhattok az analóg és a digitális óra leolvasásának gyakorlására. A játékszabályok ugyanazok, mint  a klasszikus dominónál, de ha kedvetek van, módosíthatjátok.

Számolási készséget fejlesztő játékok


A matematika tanulása során az általános gyakorlat szerint rengeteg "favágó" feladatot végeznek a gyerekeink. Ha van rá lehetőség, az analógiára épülő feladatsorok közé érdemes beiktatni egy-egy játékot, amely szintén a kitűzött célt szolgálja, de egyben jókedvre is derítheti őket.

A számsorok képen látható "lejárása" hasznos gyakorlat. Minimális előkészületet igényel, cserébe semmivel nem  pótolható tudás birtokába jut a gyermek, aki így egész testével tapasztal. A célnak tökéletesen megfelel egy, a mi gyermekkorunkban kifulladásig ismételt játék. Gondoljatok az ugróiskolára!
Számlálás oda-vissza

A tízes-, százas-, ezres számkörrel való ismerkedés részeként segít a számok egymás utániságának, egymáshoz való viszonyának felismerésében. Több módon játszható.

  • A játékvezető elindítja a sort: 34 ,35, 36... A gyermekek egyesével folytatják, előre meghatározott sorrendben következve.
  • A játékvezető elindítja a sort, de a gyerekek nem sorban, hanem " össze-vissza" következnek. 
  • Nehezebb változat, amikor úgy haladunk sorban, hogy néhány gyermek nem szólal meg, de a következőknek úgy kell folytatni a sort, mintha az ő számaik is elhangzottak volna.

Nehezíthetjük a játékot úgy is, hogy a játékvezető azt mondja:
- Sorold fel a 24 és a 36 közötti számokat! Sorold fel a 45 és a 28 közötti számokat! Sorold fel a 25-nél nagyobb, és 43-nál kisebb számokat! Sorold fel a 36 és az 54 közötti nem páros számokat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése