2012. szeptember 6., csütörtök

Az inverz, illetve a divergens gondolkodás fejlesztése


Az úgynevezett magasabb szintű gondolkodási funkciók közül ezek azok, melyek fejlettsége a matematika igazi megértésének, a tantárgyi, anyanyelvi, nyelvtani ismeretek biztos alkalmazásának feltétele. Ezen gondolkodási funkciók szükségesek matematikából például a nyitott mondatok, pótlások megértéséhez, az önálló szabályalkotás képességéhez, ahhoz, hogy a gyermek képes a szorzótábla bevésésén túl a maradékos osztás elvégzésére is. El tudjon igazodni a halmazok, a negatív számok és a törtek világában is. Ezen gondolkodási funkcióit kell működtetnie mikor egy témazáró teszt jellegű feladatlapot tölt ki, mikor a helyesírási szabályokat alkalmazza, mikor a saját hibáit ellenőrzi és javítja.

A tanulási zavarral küzdő gyermekek fejlesztésében nagyon fontos szerepe van. A korrekciós- korrepetáló foglalkozások akkor igazán hatásosak, ha az olvasási képesség, a számolási készség fejlesztése mellett e gondolkodási funkciókat is fejlesztjük.

Barkochba

Gyermekkorunk kedvenc játéka, mely a tagadás megértésének segítségével gondolkodni tanít.

 Hagyományos barkochba. A játékvezető azt mondja: -Gondoltam valamire! A gyerekek kérdezgetnek: -Él?   -Erdőben él? - Négy lába van? - Kotkodácsol? stb. A válaszadó csak igennel és nemmel felelhet. A játékosoknak csupán a játék végén szabad rákérdezniük a megfejtésre.

Másik változatában a válaszadó kihúzza annak a gyereknek a nevét, akit a kérdezőnek ki kell találnia. Esetleg mérhetjük az időt, vagy figyelhetjük a feltett kérdések számát.

Igaz, vagy hamis?

Használható eszköz a ceruza és papír.
Játékvezető:
- Figyeld meg jól, amit mondok, és döntsd el, hogy igaz, vagy hamis! Nyáron esik a hó. Nyáron nem esik a hó. Nem nyáron eszik a hó.

A vonalas füzetlapra felíratjuk a számokat egymás alá, majd mondjuk sorban a mondatokat, s a gyerekeknek egy I (igaz) illetve egy H (hamis) betűt kell a számok mellé írniuk. A végén leellenőrizzük.
Kicsit nehezebb változata, ha sorban haladunk és szóban kell válaszolni. Amikor a gyerekek átveszik a játékvezető szerepét, s a tagadásos mondatok egyre nagyobb szerephez jutnak, biztosak lehetünk benne, hogy a gyerekek értik a lényeget, működnek a gondolkodási funkciók!

Kisebb gyermekek példái:

  1. Reggel sötét van.
  2. egy elefánt nagyobb, mint egy bogár.
  3. Nyáron esik a hó.
  4. A grafitceruzámból kifogyott a tinta.
  5. Egy zsiráf kisebb, mint egy ló.
  6. Egy felnőtt öregebb, mint egy gyerek. 
  7. A nyári szünetben hógolyózz velem.
  8. Egy versenyautó gyorsabb, mint egy roller.
  9. Az őszibarack savanyúbb, mint a citrom.
  10. A gyík hosszabb, mint egy kígyó.
  11. A víz, amit megiszol, tisztább, mint a sár.
  12. Iskola után jön az óvoda.
  13. A fecskék tavasszal elrepülnek Afrikába.
  14. Télen eshet az eső
  15. Az óra hosszabb, mint a perc.
  16. Az éjszaka világosabb, mint a nappal.
  17. Egy héten hét nap van.
  18. Egy kezemen kevesebb ujjam van, mint egy lábamon. 
  19. Ősszel az iskola nem kezdődik el.
  20. A hó nem nyáron esik.
  21. A nap este nem süt.
  22. Amikor nem megyünk iskolába, akkor lehet, hogy Karácsony van.

Nagyobb gyerekek példái:

  1. Egy autóút szélesebb, mint egy autó.
  2. Az autópályán nincsen több sáv, mint a hatos úton.
  3. Egy kápolna nagyobb, mint egy templom.
  4. Egy kiló nehezebb, mint egy tonna.
  5. A dekagramm kevesebb, mint a gramm.
  6. Az alma nem déligyümölcs.
  7. Nem világít jobban a gyertyánál a villany.
  8. Amikor elrepülnek a fecskék Afrikába, akkor nem ősz van.
  9. Nem lehet tavasz, amikor a fecskék Afrikába repülnek.
  10. Nem ősz az, amikor a fecskék megérkeznek Afrikából.
  11. A nyár az ősz után jön.
  12. Ősz van a nyár után.
  13. Az ősz után nem a nyár jön.
  14. Nem a nyár után következik az ősz.
  15. Előbb van a nyár. mint az ősz.
  16. Az ősz a nyár után jön.
Ezen utóbb felsorolt mondatoknak számtalan változata lehet hónapokkal, a hét napjaival, dátumokkal, virágzással, az élet nagy eseményeivel kapcsolatban.

Elölről is, hátulról is

Negyedik osztálytól javasolt játék, ekkortól a gyerekek már tisztában vannak az összetett szavak " kategóriáival". A játék lényege, hogy a játékvezető gondol egy összetett szóra, és azt mondja, hogy elölről érzékszerv, hátulról törékeny (szemüveg). Tehát vagy egy tulajdonságot, vagy egy gyűjtőfogalmat ad meg segítségül. Kezdetben még néhány mondattal lehet segíteni a játékosokat. Pl: Elölről nézel vele, hátulról átlátszó, s ha leejted, eltörik.
Cél minél hamarabb átadni a játékvezető szerepét.
Példák:
  1. hógolyó
  2. hóember
  3. szélkerék
  4. vízesés
  5. aranygyűrű
  6. földrengés
  7. rajztábla
  8. padlásajtó
  9. fogkefe
  10. jéghegy
  11. teherautó
  12. almafa
  13. füzetborító
  14. sündisznó
  15. üvegpohár
  16. hajháló
  17. reklámtáska
  18. kötőjel
  19. szitakötő
  20. sárgarigó
  21. rajzóra
  22. mosógép
  23. hangjegy 
  24. atomerőmű
  25. földgáz
  26. tűzoltó
  27. rendőrautó
Jó játékot, örömteli tanulást mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése