2012. december 6., csütörtök

Téri tájékozódás fejlesztése 1.



Az első osztályos gyerekeknek tisztában kell lenniük a jobb és bal irányokkal, valamint az alatt, fölött, között, mögött, mellett, előtt viszonyfogalmakkal. Nem csupán saját testükre, hanem az őket körülvevő térben elhelyezkedő tárgyakra és a síkra is vonatkoztatva.
A következő gyakorlatok elsősorban óvodás korú gyermekeknek szólnak, de természetesen később is alkalmazhatók, ha megerősítésre van szükség.
A téri tájékozódás fejlesztését érdemes három egymásra épülő szakaszra tagolva végezni.
1. Téri tájékozódás fejlesztése saját testen, saját testből kiindulva. 
A gyermekeknek először a saját testtájaikkal, testrészeikkel kell tisztában lenniük ahhoz, hogy megértsék az irányokat, síkban is felismerjék és alkalmazzák azokat.
Ezt leginkább mozgásos játékokkal fejleszthetjük. Az ujjasdik, tenyeresdik az első lépést jelenthetik a folyamatban. További ötleteket gyűjthettek Szabó Borbála Mozdulj rá! című könyvéből. A különböző testrészek (fej, nyak, váll, törzs, hát, has, mell, derék, lábak, karok, csukló, könyök, tenyér, kézfej, térd, comb, boka, sarok, talp ) utasításra történő megnevezésén túl nagyszerűen használható céljaink érdekében a festék (mellyel az adott testrészt mókás figurává alakítva játszhatunk),jégkocka, madártoll ( amikkel a megérintjük, "megcsikizzük" a gyereket és ő megmondja, hol értünk hozzá). Mosakodás, fürdés közben remek alkalom kínálkozik a testrészek" leltározására", az érintés, csutakolás, dörzsölés itt nem csak a tisztaság elérése érdekében végezhető napi rutin.
Ezek után következik a saját testből kiindulva a téri irányok felfedezése. Kezdetben csak a következő fogalmakat gyakoroljuk: alatt, fölött, mögött, között, előtt, mellett. Eszköz nélkül : - Nézz felfelé! Fordulj hátra! Nézz a lábad elé!
Eszközzel: - Emeld a labdát a fejed fölé! Tedd a labdát a két lábad közé! Tedd a labdát az egyik válladra!
Labda helyett persze tökéletesen megteszi a babzsák, ceruza, faág, valamilyen ruhadarab, vagy egy egyszerű kavics is.
Szánjatok elég időt a jobb-bal irányok megtanulására. Segíthetitek a gyerekeket azzal, hogy jobb csuklójukra egy szalagot köttök /fiúk is értékelik, ha jó színt kapnak/, vagy bal kezükre egy szívecskét rajzoltok. (Egyéni megoldásokat is kereshettek, de a szív, mint a bal oldal jele az olvasás-írás tanulásánál előkerül az iskolában.)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése