2013. február 14., csütörtök

Ez vagyok én?



A testkép 

A testtudat kialakulásának első lépése a testkép ismerete, a saját test megtapasztalása, érzése. Ez vagyok én. A testkép a test külső és belső érzékleteiből származik, tartalmazza a saját testről szerzett tartós benyomásokat is.  Kialakulását befolyásolják az érzelmek, más emberek rólunk alkotott véleménye. 

A testfogalom
A testfogalom a saját testről szerzett tudás. A gyermek megtanulja a testrészeinek az elhelyezkedését, nevét, funkcióját. Célszerű a testképbe még be nem épült testrészeket többféle módon érzékeltetni (pl. kék szalag a jobb csuklóra, szívecske a baloldalra, térdvédő a térdére, dörzsölgetjük, csipkedjük a testrészeket, meleg levegőt fújunk rá, stb.) 
A régiek ezeket a gyakorlatokat ösztönösen végezték, szinte a gyermek megszületésétől kezdve. Az ölbeli játékok, az ujjasdik, tenyeresdik stb pontosan azt a célt szolgálták -persze tudományos körítés nélkül- hogy a gyermek megismerje saját testét.
Ha az ölbeli játékokon, úgy érzed, túl vagytok már, akkor is van néhány játék, amivel elősegítheted a tanulást:
A testrészek megnevezése, megérintése tükör előtt. Felszólításra mutassa, mozgassa meg egyes testrészeit.  
Hol ért hozzád? Egy textildarabbal, vagy egy madártollal anyu megérinti valahol a gyermeket. A gyermeknek meg kell mondania és mutatnia, hol ért hozzá a tárgy. Ülve, hason és háton fekve stb. is játszhatjuk. Ha így már jól megy, végezhetjük bekötött szemmel is. 
 Itt egy "mutogatós" játék, de rengeteg hasonlót találhatsz az interneten is, vagy ha megpróbálsz visszaemlékezni, akkor biztosan beugrik egy a saját gyerekkorodból. Ahhoz sem kell nagy bátorság, hogy valaki saját versikét fabrikáljon.
 "Itt a szemem, itt a szám,   Ez meg itt az orrocskám(mutatás szemre, szájra, orra)
  Jobbra-balra két karom,
  Forgatom, ha akarom.
(jobb és bal kéz emelgetése, forgatása)
  Két lábamon megállok,
  ha akarok, ugrálok."
(lábak ütögetése, ugrálás)
A fürdés-fürdetés remek alkalom a testrészek beazonosításához, és a szappanozás-dögönyözés kellemes érzései tovább mélyítik a tudást.
A testséma 
A testséma a test gravitációhoz való alkalmazkodásának, egyensúlyának, az izmok percről percre változó mozgásának megélése. 
A testséma megfelelő kialakulásához vezető út a szabadság! Engedd felfedezni a kölköt! A gyerekek ösztönösen tudják, hogy nekik mi a jó. Ha van tér, akkor fussunk! Ha van fa, másszunk fel rá! (És essünk le róla! Bizony, ez is hozzá tartozik!) Ha van egy deszkánk, és valami nagy tereptárgyunk, akkor építsünk mérleghintát! 
Hidd el ,neked is jót tesz, ha kimozdulsz a négy fal közül. Átmeneti, vagy szükségmegoldásként jó lehet a játszótér, de egész más tapasztalatokat szerez a gyerek, ha  tócsába ugrálósat játszhat anyuval, és fára mászhat apával (ezeket meg ugye a "kultúrkörnyezet" nehezen tolerálja ). A torna órákon végrehajtott egyensúlygyakorlatok, testséma-fejlesztések, alapmozgások koordinációjának fejlesztései, térérzékelés fejlesztése stb. mind nagyon hasznosak lehetnek, de művi környezetben, valóságidegen helyzetben történnek. Ha mindezt megpróbálod visszahelyezni valódi környezetébe, és hiszed, hogy minden gyermek fejlődni akar, sokkal többet tettél a gyermeked mozgásfejlődéséért, mint gondolnád.
Ja, és kapcsold ki a tévét! :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése